Mechanizm gier przygodowych na konsolę

Zamiarem twórców gier fabularnych było wymyślenie rozgrywki, która opierała by się na jak najbardziej realnych prawidłach społecznych. Bohater przez całą rozgrywkę nieprzerwanie się rozwija.

Jak w realnym życiu kumuluje doświadczenie oraz udoskonala już wyuczone sprawności, po czym zdobywa nieposiadane umiejętności. Wszelakie czynności jakie powinna
Chłopak grający na przenośnej konsoli
Autor: COM SALUD Agencia de comunicación
Źródło: http://www.flickr.com

przedsięwziąć bohater, np. rzucenie czaru by przydać realizmu generują wartości przypadkowe – raz się udają raz nie. Im większy poziom rozwoju umiejętności, tym większa ewentualność, iż przedsięwzięcie jakie wykonuje bohater gracza się odniesie sukces. Najpowszechniej używaną metodą rozwoju bohaterów w fabularnych grach na konsole jest zbieranie punktów doświadczenia.

Za wypełnione zadanie lub zdobycie określonego etapu zabawy awatar dostaje punkty. Po skompletowaniu z góry określonej liczby punktów, postać dostaje prawo treningu określonej przez użytkownika cechy albo grupy umiejętności. Rozsądne zaplanowaniewzrostu bohatera determinuje możliwość przejścia gry pomyślnie. Mechanizm gratyfikacji postępu cech, procedur pojedynków postaci, nazwany jest „mechaniką gry”. Jest to ta

Gra na konsolę
Autor: krisguy
Źródło: http://www.flickr.com

część programu, która odpowiada za rzetelny tok rozgrywki. Związki między grającymi (gdy rozgrywka jest z udziałem wielu osób) albo relacje między grającym a postaciami kierowanymi przez maszynę gdy rozgrywka jest w trybie jednoosobowym .

Z punktu widzenia twórcy programu, opisany sposób działania programu skonstruowany jest na kombinatoryce, funkcji matematycznych dających możliwość przyznawania punktów i jednoczesne zmiany wybranych przez grającego atrybutów awatara. Ten mechanizm decyduje również o tym, jak wygląda walka, o celności wyprowadzonych ciosów łukiem, i efektywności rzucanych zaklęć leczniczych. Ten sam mechanizm również decyduje o szansie stworzenia przedmiotu albo o możliwości ucieczki jeśli będzie taka konieczność. Słowem, wszystkie postępowanie bohatera, tak kierowanych przez użytkowników jak i sterowanych przez automaty (www.magicplay.pl/) uzależnione są od równań. Wyróżniamy 2 najpopularniejsze mechanizmy wykorzystywane w grach na

Bohater gry komputerowej
Autor: BagoGames
Źródło: http://www.flickr.com

konsole typu RPG. Mechanizm turowy a także mechanizm czasu rzeczywistego.

Mechanizm turowy opiera się na tym, iż postaci poruszają się na przemian. Etap rozgrywki podzielony jest na odcinki: akcja uczestnika, następnie akcja oponenta i znów działanie gracza. Podczas ruchu pierwszego z graczy oponent nie może wykonać ruchu. Mechanizm czasu rzeczywistego natomiast, jest zanegowaniem mechanizmu turowego. Gra rozgrywa się w czasie rzeczywistym. Wszelakie postacie mogą się poruszać w tym samym czasie. Powoduje to, że zabawa jest szybsza, bardziej interesująca ale jednocześnie bardziej wymagająca.